Kan jag avbryta arbetet om kunden inte betalar?
Svar från juristen: Ja, du kan ha rätt att avbryta arbetet om kunden inte betalar. Om kunden inte har angivit något skäl till att betalning uteblivit bör du i första hand kontakta kunden och påminna om att betalning ska ske. Om det visar sig att kunden inte har någon giltig anledning att hålla inne betalningen, kan du ha rätt att avbryta arbetet tills betalning sker. Det är viktigt att du då meddelar kunden skriftligen i förväg och klargör att arbetet kommer att avbrytas om betalning inte sker inom en viss tid.
Anger kunden något skäl?
Om kunden är en privatperson gäller konsumenttjänstlagen. En konsument har rätt att hålla inne betalning om det finns fel i tjänsten eller om arbetet är försenat. Konsumenten får då hålla inne det belopp som behövs som säkerhet för kravet med anledning av felet eller fördröjningen. Så om konsumenten anger det som skäl har du inte rätt att avbryta arbetet.
Men om konsumenten inte kan betala den del som ska betalas innan arbetet slutförts har du rätt att avbryta. Om du har starka skäl att anta att konsumenten inte kommer att betala i rätt till har du rätt att häva avtalet om förseningen är av väsentlig betydelse för dig.
Risk för allvarlig skada?
Det är viktigt att känna till att arbetet inte får avbrytas om det skulle medföra en risk för allvarlig skada, till exempel om du påbörjat ett moment som inte kan lämnas ofärdigt utan att orsaka skada för kunden. Detta gäller även om konsumenten inte har betalat.
Om kunden är ett företag, är det avtalet mellan er som styr vad du har rätt att göra vid utebliven betalning. Har ni inget skriftligt avtal som reglerar detta bör du ändå meddela kunden skriftligen om att du avser att avbryta arbetet om betalning inte sker. Det är viktigt att du kommunicerar tydligt och i god tid, så att du inte själv riskerar att begå avtalsbrott.