Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
Fråga: Jag har ett företag som arrangerar en del frukostar och andra träffar. Ibland dyker inte folk upp trots att de har anmält sig. Det kan ju hända att någon blir sjuk, men vissa sätter det i system att boka och inte dyka upp. Det medför kostnader för mig som arrangör. Jag vet att vissa tar ut avgifter för de som inte dyker upp trots att anmälan är bindande. Krävs det något särskilt för att ta ut en "no show"-avgift?
Svar från juristen: Ja, ni ska ha avtalat om avgiften för att de som anmält sig men inte deltar på eventet för att ni ska kunna ta ut avgiften. Detta kan till exempel vara ett villkor som deltagarna accepterar när de anmäler sig till eventet.
Observera att:
Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.