För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Kan kunden bestämma betalningsvillkoren?

Vi har erhållit ett brev från en kund där man förklarar att man vill likställa koncernens betalningsrutiner inom Europa. "Från och med 1 januari 2016 tillämpas därför villkoret minst 60 dagars betalningstid på fakturor från våra leverantörer. Innebörden är att fakturor till företag inom XXXX-Group utfärdade från och med den 1 januari 2016, med automatik kommer att betalas tidigast 60 dagar efter det att en korrekt faktura erhållits." Hur juridiskt korrekt är det? Kan man som kund bestämma villkoren?

När det gäller redan ingångna avtal kan ena parten inte ensidigt ändra dem. Men för alla nya avtal som ni ingår med dem så gäller de nya betalningsvillkoren om ni inte kommer överens om något annat. Det innebär att om de inte betalar era fakturor i tid enligt ert avtal p.g.a. sina betalningsrutiner så kan du begära dröjsmålsränta enligt avtalet eller räntelagen om inget avtalats.

 

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Avtal & Köp:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.