För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Vad kan jag göra om kunden inte betalar och inte går att få tag på?

Min kund betalar inte mig enligt avtalet mellan oss. Jag har skickat betalningskravet till kronofogden men kunden håller sig borta och svarar inte. Hur får jag betalt om inte kunden är nåbar?

Om kunden inte svarar (invänder) så kommer kronofogden att meddela ett utslag. Ett utslag kan jämföras med en dom. Om din kund får ett utslag innebär det att kunden måste betala det som framgår av utslaget. 

Mer om när kunden inte betalar, hur du kan driva kravet och använda Kronofogden.

Om din kund efter att utslaget meddelats tycker att utslaget är felaktigt kan kunden ansöka om återvinning, d.v.s. att utslaget ska omprövas i domstol. Din kund måste i så fall ansöka om återvinning skriftligt inom en månad från utslagets datum.

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Avtal & Köp:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.