Laddboxarna vi säljer och installerar har fått säljstopp – vad gör jag nu?
Svar från juristen: Näringsidkare har en skyldighet enligt produktsäkerhetslagen att se till att produkter som de tillhandahåller är säkra och inte orsakar skada. Enligt lagen ska tillverkare som sålt en farlig vara utan dröjsmål återkalla varan från de distributörer som innehar den. Är åtgärden inte tillräcklig för att förebygga skadefall ska tillverkaren även återkalla varan från de konsumenter som har den. I detta fall har Elsäkerhetsverket kommunicerat att det är tillverkaren som ska åtgärda felet på laddboxarna.
Som återförsäljare har du även ett köprättsligt ansvar gentemot dina kunder. För dina kunder som är konsumenter gäller konsumentköplagen som är tvingande lagstiftning. Dina konsumentkunder har rätt att få fel på laddboxen reparerad eller att få denna utbytt mot en ny laddbox som är av samma eller motsvarande slag. Detta ska ske utan extra kostnad för dina kunder. Om reparation eller omleverans inte är möjligt har dina kunder rätt att lämna tillbaka laddboxen och få ersättning för den.
För dina kunder som inte är konsumenter ska du i första hand undersöka villkoren i köpavtalet. Detta eftersom köplagen är dispositiv, det vill säga kan avtalas bort och bara gäller om inte annat framgår av avtal, branschpraxis med mera. I köpavtalet eller allmänna villkor som det hänvisar till kan du ha tagit upp vad som ska gälla för avhjälpande av felet med mera.