Måste mitt företag reparera begagnad bil såld till en privatperson?
Svar från juristen: Ett företags skyldigheter gentemot en konsument, som ofta skyddas av tvingande konsumentlagstiftning, kan ofta vara relativt långtgående. Mellan näringsidkare däremot är möjligheten att avtala om vad som ska gälla vid ett köp större då köplagen är s.k. dispositiv.
Om fel uppstår inom två år från leverans antas att felet fanns där innan köpet, det vill säga att det är ett sådant ursprungligt fel som säljaren har ansvar för. Det blir då säljarens uppgift att styrka att så inte var fallet. Det kan ofta vara svårt.
Då konsumenten reklamerat två månader efter köpet har ditt företag med stor sannolikhet en skyldighet och en rättighet att försöka reparera bilen. Ett avhjälpande från säljarens sida ska vara varaktigt och fackmässigt utfört och ska ske inom skälig tid, annars kan konsumenten få rätt till prisavdrag eller att häva köpet.
Reparationen ska ske utan kostnad för konsumenten. Det innebär att ni med stor sannolikhet får stå kostnaden, om denna inte blir oskäligt stor för er. Bedömningen om det blir oskäligt stor kostnad ska göras med beaktande av felets betydelse, varans värde i felfritt skick samt och om annan påföljd, så som omleverans, skulle kunna göras till väsentligt längre kostnad för säljaren och utan väsentlig olägenhet för konsumenten. En omleverans är det sannolikt ingen av er som önskar och det skulle förmodligen bli praktiskt svårt att hitta ett liknande ersättningsobjekt.
Eftersom bilen inte länge fungerar överhuvudtaget är sannolikt felet att betrakta som väsentligt för köparen och det därmed finns en risk att ni får ta på er en större kostnad för att inte riskera att kunden häver köpet. Således får ni förmodligen åtgärda på plats i Halmstad eller ta bilen till Stockholm för reparation.
Oavsett om kunden är en annan näringsidkare eller en konsument är det alltid viktigt att kontrollera vad som faktiskt är avtalat. Skälet till detta är att det är viktigt att veta vad parterna hade för intention vid köpet. När vi förstår vad köpare och säljare ville ha ut av köpet blir det lättare att förstå vad som eventuellt kan räknas som fel. Då det är en konsument som är köpare och en näringsidkare som är säljare är det framförallt konsumentköplagen som reglerar ert köp.
Ibland är det en äldre begagnad bil som sålts för en mindre summa och då kan felansvaret för det säljaren vara begränsat – bilen kan ha sålts för sina delar snarare än för att ägaren faktiskt ska köra med bilen. Bilen behöver då t.ex. inte vara trafiksäker men det är bäst om säljaren då visat att dessa brister finns i ett skriftligt avtal. I detta fall har kunden betalat 50 000 kronor för bilen och det talar för att bilen borde vara körduglig och trafiksäker om inte annat avtalats.