För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Vad gäller för preskriptionsavbrott?

Fråga: Jag skickade en faktura till en konsument juni 2018 och har fortfarande inte fått betalt. Nu påstår han att han inte fått fakturan eller de påminnelser som jag har skickat. Vad kan jag göra?

Svar från juristen: Då det är fråga om en konsument preskriberas en fordran efter tre år enligt preskriptionslagen (1981:130) om det inte har gjorts ett preskriptionsavbrott.

Ett preskriptionsavbrott kan ha gjorts genom att: 

  • konsumenten utfäst betalning, betalt ränta eller amortering eller erkänt fordringen på annat sätt, 
  •  konsumenten fått ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från dig, eller 
  •  du väckt talan mot konsumenten eller på annat sätt åberopat fordran hos Kronofogdemyndigheten, i skiljeförande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord. 

Företaget ska styrka preskriptionsavbrott

Det är du som ska visa att konsumenten har mottagit fakturan och påminnelserna för att det ska ha skett ett preskriptionsavbrott. Det kan du göra om konsumenten bekräftat att konsumenten tagit emot fakturan eller på annat sätt.  

Sätt att driva in fordran

Om du kan visa att preskriptionsavbrott har skett har fordran alltså inte preskriberats och du kan fortsätta försöka driva in fordran. Det kan du göra genom att skicka inkassokrav, ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten eller väcka talan inför tingsrätten. För att kunna begära utmätning krävs att du antingen har ett utslag om betalningsföreläggande eller en dom som visar att han är skyldig att betala beloppet.  

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Avtal & Köp:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.