Vad gäller för preskriptionsavbrott?
Svar från juristen: Då det är fråga om en konsument preskriberas en fordran efter tre år enligt preskriptionslagen (1981:130) om det inte har gjorts ett preskriptionsavbrott.
Ett preskriptionsavbrott kan ha gjorts genom att:
- konsumenten utfäst betalning, betalt ränta eller amortering eller erkänt fordringen på annat sätt,
- konsumenten fått ett skriftligt krav eller en skriftlig erinran om fordringen från dig, eller
- du väckt talan mot konsumenten eller på annat sätt åberopat fordran hos Kronofogdemyndigheten, i skiljeförande, konkursförfarande eller förhandling om offentligt ackord.
Företaget ska styrka preskriptionsavbrott
Det är du som ska visa att konsumenten har mottagit fakturan och påminnelserna för att det ska ha skett ett preskriptionsavbrott. Det kan du göra om konsumenten bekräftat att konsumenten tagit emot fakturan eller på annat sätt.
Sätt att driva in fordran
Om du kan visa att preskriptionsavbrott har skett har fordran alltså inte preskriberats och du kan fortsätta försöka driva in fordran. Det kan du göra genom att skicka inkassokrav, ansöka om betalningsföreläggande hos Kronofogdemyndigheten eller väcka talan inför tingsrätten. För att kunna begära utmätning krävs att du antingen har ett utslag om betalningsföreläggande eller en dom som visar att han är skyldig att betala beloppet.