Vad är skillnaden mellan återförsäljare och handelskommissionär?
Svar från juristen: Definitionen av en kommissionär finns reglerat i 1 § kommissionslagen (2009:865). Lagen omfattar både enstaka och varaktiga kommissionsuppdrag. Men någon definition av vad som är ett varaktigt uppdrag finns inte. Om kommissionären är en näringsidkare och uppdraget är inom näringsverksamhetens område, definieras näringsidkaren som en handelskommissionär.
Då föreligger ett kommissionsförhållande
Det som är avgörande för om det föreligger ett kommissionsförhållande – och som fokuset ska ligga på – är innehållet i avtalet. Det som talar för ett kommissionsförhållande är när en vara får returneras av kommissionären. Det gäller också om det finns ett intresse för kommittenten att nå ett resultat och att denne gentemot en kund vill nå bra försäljningsvillkor, speciellt när det avser priset.
Återförsäljaravtal är när inköparen, som till exempel kan vara en butik, avtalar om att köpa in varor för att sedan sälja dessa vidare. Detta resulterar i att det sker en återförsäljning av dessa tillverkade varor. Återförsäljningsavtalet reglerar relationen mellan återförsäljaren och till exempel tillverkaren av dessa varor. En återförsäljare agerar i eget namn och ingår själv ett avtal med sina kunder. Det finns inte reglerat i lagstiftningen avseende återförsäljare, vilket innebär att det är viktigt att avtalsförhållande regleras i ett skriftligt avtal.
Kommissionär får till skillnad från återförsäljare ofta provision
En kommissionär får i många fall en provision till skillnad från en återförsäljare som köper in varorna för att därefter sälja dem och får som inkomst skillnaden mellan försäljnings- och inköpspriset. I och med att återförsäljaren säljer för sin egen räkning, är det bara återförsäljaren som blir bunden av avtalet som ingås med kunden. Detta eftersom det bara är ett avtal mellan återförsäljaren och kunden och leverantören är utanför, vilket medför till att det är återförsäljaren som bär ansvar för att avtalet hålls. Det är också återförsäljaren som bär ansvaret för till exempel fel i varan mot slutkunden.