Vilken prisinformation ska jag ange på mellandagsrean?
Enligt den nya regeln i prisinformationslagen ska du ange produktens tidigare pris om produkten säljs med informationen att priset är sänkt. Du ska visa det lägsta priset som du sålt produkten för de senaste 30 dagarna innan prissänkningen. Det går med andra ord inte att höja priset tillfälligt strax före rean och använda det tillfälligt höjda priset som tidigare pris.
När det gäller gradvisa sänkningar så gäller följande. Om du till exempel sänker priset för en produkt i tre olika steg, till exempel att rabatten ökar från 30 procent till 50 procent och sedan slutligen till 70 procent, ska du ange lägsta priset före sänkningen med 30 procent när det gäller angivande av tidigare pris för samtliga sänkningar.
Prisinformationslagen gäller för prisinformation till konsumenter
Det innebär att om du ska göra en prissänkning, och du under de senaste trettio dagarna redan gjort två sänkningar, ska du ange tidigare pris som priset före den första sänkningen.
Prisinformationslagen gäller för prisinformation till konsumenter. Om du bara säljer till företag och andra som inte är konsumenter behöver du inte följa dessa regler, även om det alltid är bra att vara korrekt och inte vilseleda även i affärer med andra.