Jag har blivit lurad att byta mobiloperatör. Hur kommer jag ur avtalet?
Du bör snarast kontakta företaget och påpeka att du anser att deras säljare har lurat dig. Det kan tänkas att ditt klagomål leder till att de går med på att du häver avtalet eller går med på någon kompromiss.
Du har lämnat en fullmakt för överföring av mobilnumret till en ny operatör. Om du är snabb hinner du kontakta nuvarande operatör och återkalla fullmakten, de kan då inte längre överföra mobilnumret utan din medverkan. Du tar då risken att ditt företag får betala dels för det mobilabonnemang som du använder hos din nuvarande operatör och även betala enligt det nya avtalet.
Det du skrivit under digitalt kan användas som dokumentation och bevisning på att du ingått ett avtal med det innehållet. Om du påstår att avtalet är ogiltigt av någon anledning, t.ex. att du blivit vilseledd att ingå avtalet, är det du som ska visa det. Diskutera gärna förutsättningarna och riskerna med att hävda att avtalet är ogiltigt med en jurist.
Om du anser att avtalet är ogiltigt se till att du gör ett skriftligt bestridande där du förklarar kortfattat varför du anser att du inte är skyldig att betala enligt avtalet. Då strider det mot god inkassosed att göra ansökan om betalningsföreläggande hos Kronofogden. De tvingas då väcka talan inför tingsrätten om de inte går med på att avtalet är ogiltigt utan fortsätter att kräva betalt enligt avtalet.
Om du menar att ett företag använder vilseledande marknadsföringsmetoder kan du göra en anmälan till Konsumentverket. Konsumentverket väljer ut vilka anmälningar som de ska ta upp för närmare granskning.
Då du har ingått ett skriftligt avtal digitalt finns inte längre någon ångerrätt för enskilda firmor vid muntliga avtal på distans. Du kan läsa om denna överenskommelse som finns inom telekombranschen på Telekområdgivarnas webbplats. Det är extra viktigt för företagare att inte låta sig pressas att ingå avtal utan att få den tid som behövs för att fatta rätt beslut.