Vad är VD-bedrägerier?
VD-bedrägerier är ett nytt fenomen som kommit starkt. Ett vd-bedrägeri innebär att bedragare utger sig för att vara ett företags vd. Den falska vd:n skickar ett mejl till en annan person på företaget och ber denne göra en överföring på en stor summa pengar till ett konto. Det rör sig ofta om stora belopp som plötsligt och snabbt ska överföras.
Hur skyddar man sig mot VD-bedrägerier?
- Tydliga rutiner och policys såsom hantering och attestering av fakturor
Faktura- och telefonbedrägeri
Kanske de minst sofistikerade bedrägerimetoderna, dvs. falska fakturor och vilseledande telefonförsäljning, vanliga tjänster och produkter är;
- Söktjänster
- Olika typer av kataloger
- Tvättmedel
- Kontorsmaterial
- Bevakningstjänster (t.ex. upphandlingar)
- ”Hjälp mot blufföretag”
Hur skyddar man sig mot faktura- och telefonbedrägeri
- Rutiner och policy för hantering av telefoni och attestering av fakturor
- Kontrollera kontinuerligt Svensk Handels varningslista på oseriösa företag.
Om man blir utsatt för faktura- och telefonbedrägeri
- Bestrid fakturan – t.ex. ”inget avtal p.g.a. vilseledande”.
- Viktigt att ange grunden för bestridandet - saklig invändning
- Begära blockering av uppgifter hos Kronofogden.
- Anmäl till Svensk Handels varningslista.
- Polisanmäl
Observera att:
Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.