Jobbet blev dyrare än priset jag lämnade i offerten. Kan jag ta mer betalt?
Svar från juristen: När ett företag utför en tjänst för en privatpersons räkning finns regler om priset i konsumenttjänstlagen. Konsumenttjänstlagen är tvingande lagstiftning vilket innebär att du inte kan ha avtal som står i strid med lagen och som är till nackdel för konsumenten.
Priset ska i första hand följa av avtalet och det står fritt att avtala om löpande räkning eller fastpris för arbetet du ska utföra för konsumenten. För det fall du har lämnat en ungefärlig prisuppgift får det uppgivna priset inte överskridas med 15 procent. Det vill säga har det utförda arbetet varit mer omfattande än beräknat så har du möjlighet att fakturera upp till det angivna ungefärliga priset och ett påslag på 15 procent. Självklart ska påslaget motsvara faktisk nerlagd tid/materialkostnader och i övrigt följa avtalet.
Två undantag från 15-procent
I två fall har du som näringsidkare rätt att ta betalt utöver ovan nämnda gräns om 15 procent. Den första situationen när det kan vara aktuellt är om du har utfört tilläggsarbete åt kundens räkning. Den andra situationen är om den utförda tjänsten har fördyrats på grund av omständigheter som beror på konsumenten och som du inte hade kunnat förutse när du ingick avtalet. Exempelvis om konsumenten lämnat missvisande uppgifter om uppdragets omfattning.
För det fall priset för tjänsten kommer bli betydligt högre än vad som konsumenten hade räknat med vid tjänstens påbörjande (till exempel på grund av att konsumenten lämnat missvisande uppgifter) så har du som näringsidkare en skyldighet att underrätta konsumenten om det ändrade förhållandet och begära konsumentens anvisningar.
Skyldighet att ställa ut en specificerad räkning
Följer inte priset av avtalet är konsumenten skyldig att betala vad som är skäligt med hänsyn till tjänstens art, omfattning och utförande, gängse pris och omständigheterna i övrigt. Med gängse pris menas det pris som tjänsten i allmänhet kostar. För att ta reda på gängse pris får du oftast göra en undersökning av vad andra på din ort tar betalt för att utföra en liknande tjänst.
Du har som näringsidkare en skyldighet att ställa ut en specificerad räkning för tjänsten när konsumenten begär det. Konsumenten ska kunna bedöma det utförda arbetet och hur priset har beräknats.