Om jag hyr en lokal för kommersiellt syfte vem är då ansvarig för alla renoveringar?
Svar från juristen: Nej, det innebär inte att hyresgästen är ansvarig för alla renoveringar. Om det i lokalhyresavtalet står att lokalen hyrs ut i befintligt skick innebär det att hyresgästen accepterar lokalen som den är vid tillträdesdagen.
Hyresgästens ansvar att hålla lokalen i skick
Hyresvärden och hyresgästen har olika ansvar för lokalens skick vid hyra av lokal. Om det inte anges annat i lokalhyresavtalet är det hyresgästen som ansvarar för att hålla lokalen i det skick den var vid tillträdesdagen. Dock med undantag för normalt slitage. Detta innebär att hyresgästen kan bli ansvarig för att genomföra vissa reparationer och underhållsåtgärder. Dessutom är det vanligt att i hyresavtalet avtala om att hyresgästen ansvarar för underhåll av ytskikt på golv, väggar och tak.
Hyresvärden ansvarar för större renoveringar
Det ansvar hyresvärden har är generellt större underhåll och reparationer, sådant som påverkar byggnadens skicka och funktion. Det kan exempelvis vara väggar, tak, ventilation och VVS- system. Detta ansvar kan dock ändras om det finns specifika avtalsvillkor i lokalhyresavtalet.
Om hyresgästen vill bygga om eller renovera utöver det normala underhållet krävs oftast hyresvärdens godkännande. Denna kostnad är något som hyresgästen själv får stå för, om inte annat överenskommits.
Viktigt att inspektera hyresvillkoren
Detta innebär att om du hyr en kommersiell lokal i befintligt skick kan du som hyresgäst komma att bli ansvarig för mindre underhåll och reparationer som krävs för att hålla lokalen i samma skick som vid tillträdesdagen. Vid större problem och grundläggande underhållsansvar ligger oftast på hyresvärden. Det är därför viktigt att noggrant inspektera lokalen och eventuellt förhandla lokalhyresvillkoren innan signering sker.