För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Vad gäller vid inställda evenemang?

Fråga: Jag har blivit tvungen att ställa in mitt evenemang på grund av coronakrisen. Vad gäller?

Svar: Nu under coronakrisen har som bekant många evenemang av olika slag blivit inställda. Men vad gäller då för arrangören? Kan denne flytta eventet, lämna presentkort/tillgodokvitto eller måste återbetalning ske kontant?

Ja, om det är avtalat och inte anses oskäligt kan en arrangör som ställt in lämna presentkort, flytta datum m.m. Men i övriga fall måste arrangören återbetala vad som tidigare betalats.

Att ingångna avtal ska hålla är en grundprincip. Den som inte kan leverera en tjänst eller en vara har därför ingen rätt att få betalt för den. Trots att det nu råder väldigt speciella omständigheter och många har åberopat principen om force majeure är grundtanken att full återbetalning ska ske kontant.

Allmänna reklamationsnämnden (ARN) har uttalat att force majeure bara gäller för att begränsa skadeståndsskyldighet, inte för att begränsa återbetalningsansvaret. För att slippa betala tillbaka pengar i en sådan situation krävs att det finns ett specifikt avtalsvillkor om detta och att villkoret inte är oskäligt. Om ett villkor är oskäligt får avgöras i det enskilda fallet, men ARN har lämnat vägledande beslut om några sådana avtalsvillkor.

Ett cykellopp hade avtalat att 50 procent av avgiften inte skulle återbetalas vid extraordinära omständigheter, detta ansågs skäligt. Däremot ansågs det inte skäligt att en konsert enbart ombokade biljetterna utan möjlighet till återbetalning. Detta eftersom datumet ofta är avgörande för valet att köpa biljetten från första början.

Konsumentverket har i ett pressmeddelande uttalat sig om att konsumenter har rätt att få tillbaka pengar, inte bara nya datum eller presentkort. Det står arrangören helt fritt att erbjuda nya datum eller presentkort, men konsumenten måste då gå med på det.

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågor och svar om Övrigt:

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.