Vad kan jag göra åt avbeställda jobb från kunder som väntar på högre ROT-avdrag?
Svar från juristen: Konsumenter har rätt att avbeställa resterande del av arbetet även om konsumenten inte lämnar någon motivering enligt 42 § konsumenttjänstlagen. Du har rätt till ersättning för den del av tjänsten som redan har utförts eller måste utföras trots avbeställningen. Du kan då fakturera ett belopp som motsvarar det pris som skulle ha gällt om ni bara avtalat om det som utförts.
Du har vid avbeställning också rätt att få ersättning för dina kostnader för återstående del av tjänsten, förluster i övrigt på grund av att du inte kunnat ta på dig annat arbete eller på annat sätt inrättat dig efter uppdraget. Men den ersättningen får inte vara större än din förlust till följd av avbeställningen.
Ni kan komma överens om att du utför arbetet före den 12 maj 2025 men ska betala efter den 11 maj 2025 eftersom då kan du fakturera med 50 procent ROT-avdrag för arbetskostnaden. Det är också viktigt att uppmärksamma att den högre skattereduktionen bara gäller till och med den 31 december 2025, att takbeloppet för ROT-avdrag är 50 000 kronor per år och att det gemensamma taket för RUT-avdrag och ROT-avdrag är 75 000 kronor. Eftersom materialkostnad med mera inte ingår i ROT-avdraget kan ni komma överens om att det betalas separat och kan då ha ett tidigare betaldatum, men arbetskostnaden ska betalas först efter den 11 maj 2025.