Kan anställd hävda komptid i stället för semester?
Svar: Ja, huvudregeln är att det är arbetsgivaren som bestämmer över sin verksamhet och leder och fördelar arbetet. Men det finns vissa begränsningar i lagstiftningen och ofta läggs bevisbördan på arbetsgivaren för att till exempel något avtalats. Det går därför inte att ge ett enkelt svar på frågan om det var komptid eller semester utan du måste reda ut vissa saker.
Har du beordrat övertid?
Till att börja med kan hon bara ha rätt till komptid om ni har kommit överens eller du beordrat att hon ska arbeta övertid och få kompensationsledigt. Många arbetsgivare har som regel att övertid ersätts enbart om arbetsgivaren godkänt övertiden. Hur ni tidigare hanterat frågan om kompensation för övertid är av betydelse.
Normalt ska en arbetsgivare föra journal angående övertid. Har ni sådan dokumentation blir frågan − som ju ytterst är en bevisfråga − lättare att avgöra, eftersom ni då kan se svart på vitt vad som gäller. Av det du skriver verkar det tveksamt om ni har en sådan journal. Du hittar mall för journal för övertid här.
Kompensationsledighet ska beviljas
Att ta ut kompensationstid är normalt något som ska överenskommas mellan arbetsgivaren och den anställda. Det innebär att en anställd inte ensidigt kan välja att ta ut kompensationstid. Du bör därför införa en rutin där det blir klart att kompensationsledighet ska beviljas och dokumenteras ungefär på samma sätt som övertiden.
Många arbetsgivare låter de anställda rapportera månadsvis inför löneutbetalningen de avvikelser som varit i form av kompensationsledighet, föräldraledighet semester med mera Kontrollera därför om något framgår av hennes tidrapporter om ni har sådana.
Du kan även se över är hur era lönespecifikationer ser ut. Har ni redovisat att utbetalningen avser semesterlön? Det ska utgå en liten extra betalning vid semester antingen att det står som semesterlön eller semestertillägg eller liknande. Eller om hon är nyanställd är det redovisat i lönespecifikationen som förskottsemester eller bara med ett löneavdrag för semesterdagarna. Där kanske du kan hitta ytterligare stöd.
Dokumentation kring förra årets semester
Har ni haft semesterplanering i skriftlig form kan det också hjälpa dig (kolla även eventuell e-postkonversation i frågan). Semester läggs ut efter överenskommelse mellan arbetsgivaren och den anställde och om det inte är möjligt är det arbetsgivaren som bestämmer förläggningen. Kontrollera därför vad du har för dokumentation kring förra årets semester. Inför semestern hittar du mallar för semesterplanering här.
Kan någon intyga?
Hittar du inget annat kan det bli ord mot ord, vilket kan vara besvärligt. Kanske kan någon annan anställd lämna information om saken.
Det är också viktigt att komma ihåg att som arbetsgivare har du ett ansvar för att lägga ut semester varje semesterår om den anställde har betald semester. Normalt är det bara de semesterdagar som är utöver 20 betalda semesterdagar som ska läggas ut som den anställde kan spara till ett senare semesterår. Detta innebär att anställd ibland får tåla att arbetsgivaren betalar ut semesterlön för dagar som inte tagits ut i samband med semesterårets utgång.
Ni behöver med andra ord komma överens om vad som gäller, vad som har hänt och komma fram till en rimlig lösning. Om den anställde tagit semester har hon kvar sin kompensationstid och då bör ni komma överens hur den ska tas ut.