Vad kan man göra ifall en anställd är sjuk hela tiden?
Arbetsgivarens sjuklöneansvar regleras av sjuklönelagen. Enligt denna lags huvudregel så behöver inte arbetstagaren visa något sjukintyg förrän den sjunde dagen på sjukperioden. Men en arbetsgivare kan när det finns särskilda skäl begära ett sjukintyg från och med sjukperiodens första dag, ett så kallat förstadagsintyg. Med särskilda skäl menas då bland annat den situationen att en arbetstagare har haft många korta sjukdomsfall under en begränsad tid utan att personen lider av någon kronisk sjukdom eller liknande. En begäran om förstadagsintyg ska vara skriftlig och är inte giltigt längre än ett år i taget.
Om arbetsgivaren har överlämnat en giltig begäran om förstadagsintyg och arbetstagaren inte inkommer med intyg från läkare eller tandläkare så finns i regel ingen skyldighet för arbetsgivaren att betala ut sjuklön och sjukfrånvaron kan anses som olovlig.