För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Hur länge måste vi betala sjuklön när en av våra anställda är sjuk ofta med korta avbrott?

Vi har en anställd som ofta är sjuk, men inte i längre sammanhängande perioder. Han kommer till exempel in och jobbar tre dagar en vecka, borta fyra dagar, kommer tillbaka och jobbar igen och blir sjuk snart därpå. Hur länge måste vi egentligen betala sjuklön?

Som arbetsgivare är ni ansvariga för att betala sjuklön i 14 kalenderdagar. Från sjuklönen ska arbetsgivaren göra ett karensavdrag, du kan läsa mer om det i vår faq-artikel Hur räknar jag ut karensavdrag för mina anställda och mig?

Denna period om 14 dagar kallas för sjuklöneperioden. Om en anställd blir sjuk igen inom loppet av fem kalenderdagar från den sista sjukdagen så räknas de nya sjukdagarna in i den förra sjuklöneperioden. När de 14 dagarna i sjuklöneperioden passerat ska ni sjukanmäla er anställde till Försäkringskassan.

Observera att: Ovanstående är ett enkelt svar på frågan. Det kan finnas undantag m.m. som inte tagits upp och rättsläget, trots att vår intention är att informationen ska vara uppdaterad och korrekt, kan ha förändrats.

Alla frågekategorier:

Visste du att...

Juridiska råd hjälper till bättre affärer

En dag inser du att någon försökt lura dig eller att du borde granskat avtalet noggrannare. Då är det ovärderligt att kunna ringa Företagarnas juridiska rådgivning. Vi får ca 120 samtal dagligen och hjälper medlemmar hitta rätt lösning! Du som medlem i Företagarna kan ringa hur ofta du vill på 0771-45 45 45

Bli medlem
Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.