Måste jag skriva rekommendationsbrev?
Svar från juristen: Ja, som före detta arbetsgivare har du en skyldighet enligt lag att lämna uppgifter i arbetsgivarintyg till a-kassan. Det kan du göra till a-kassorna på sajten arbetsgivarintyg.nu.
Arbetsintyg
En före detta anställd har också rätt att få ett intyg på att hen har varit anställd som hen kan använda när söker arbete hos annan arbetsgivare. Det ska framgå period, beskrivning av arbetsuppgifterna och anledningen till att anställningen upphörde. Den före detta anställde kan begära att anledningen till anställningens upphörande utelämnas.
Rekommendationsbrev
Om den anställde har varit anställd sex månader eller längre har hen även rätt till arbetsgivarens bedömning av hur hen har utfört sina arbetsuppgifter, skicklighet och uppförande.
Tänk på att den före detta anställde kan begära att få det som är negativt och irrelevant struket. Det är arbetsgivarens bedömning som ska framgå, men oftast utelämnas det som är nedvärderande. Avsluta med att du som arbetsgivare lämnar dina rekommendationer, och ofta används formuleringar som ”varmaste rekommendationer” eller ”allra bästa rekommendationer”.
Ge en korrekt bild
Ifall en före detta anställd lämnar dig som referens när hen söker ny anställning bör du tänka på att ge den nya arbetsgivaren en korrekt bild av vad du anser. Du ska bara intyga sådant som är sant. Ofta kan det vara lämpligt att ni kommer överens om att den före detta anställde ska kontakta dig inför varje gång det blir aktuellt att du blir kontaktad av en annan blivande arbetsgivare.