Förord
Den här boken handlar om vad det innebär att en kommun har ett bra lokalt företagsklimat, varför det är viktigt och hur kommunens beslutsfattare kan nå det målet.
Jag som har skrivit den är näringspolitisk expert inom regelförenkling och lokalt företagsklimat på Företagarna, men jag har också en bakgrund som kommunpolitiker.
Du som är politiker eller tjänsteman ska kunna använda den här boken som en källa till kunskap om hur dina beslut påverkar företagandet i kommunen, men också hitta konkreta tips på reformer som går att genomföra i din kommun.
Du som är företagare eller bara angelägen om att din kommun ska få ett bättre företagsklimat kan använda boken som inspiration i samtal med makthavare och som grund för konkreta förslag på förändringar.
Det är vanligt att kommuner gör saker som beslutsfattarna tror är bra för företagen, utan att det är de mest effektiva åtgärderna. Samtidigt finns det mycket en kommun kan göra som ofta inte blir gjort. Min förhoppning är att ingjuta mod i makthavare att genomföra förändringar och sprida kunskap om vilka idéer som är genomförbara och ger resultat.
Vad innehåller boken?
Företagarnas Guide till ett bättre lokalt företagsklimat är en bok på 120 sidor som är skriven av Företagarnas expert på lokaltföretagsklimat och regelförenkling, Erik Östman.
Boken riktar sig till beslutsfattare, tjänstemän och företagare och förklarar hur kommunens agerande påverkar företagandet.
Företagarnas lokalföreningar kan beställa ett fysiskt exemplar av boken. Det går även bra att läsa den digitalt som en pdf-fil.
Läs Guide till ett bättre lokalt företagsklimat som pdf.
Bokens innehåll:
Förord
Vad är lokalt företagsklimat?
- Därför är ett bra lokalt företagsklimat viktigt
- Hur märks ett bättre lokalt företagsklimat?
Tillstånd, tillsyn och avgifter
- Omotiverade och orimliga skillnader
- Kommunernas svar
- Vad får man för pengarna?
- Principer för tillsyn
Attityder och bemötande
- Markaryd: Hjälpa i stället för att stjälpa
- Falkenberg – ett föredöme
- Skatteverkets kulturförändring inspirerar
- Trelleborg effektiviserar försörjningsstödet
Kommunen som kund och konkurrent
- De små företagens betydelse i upphandling
- Offentlig upphandling – så går det till
- Hur kan fler småföretag få chansen att sälja till kommunen?
- Direktupphandling – ett tveeggat svärd
- Utvärdera och uteslut
- En småföretagarvänlig upphandlingspolicy
- Växjö – en upphandlingskommun i framkant
- Kommunen som konkurrent
Kommunens arbetsmarknad
- Det breda perspektivet
- Vuxenutbildning och arbetsmarknads åtgärder
- Grundskolan och gymnasiet
- Se de små företagen som en resurs
- Östersund – från teori till praktik
Brottsförebyggande arbete
- Näringslivets roll
- Kommunens inre arbete
- Linköping – att stävja välfärdsfusk
- När polisen inte räcker till
Infrastruktur
- Planlägg för företagande
- Kommunikationer och parkering
- Kommunen på tårna
- Att inte missa de stora frågorna
Konkreta åtgärder – en lista
- Tillstånd, tillsyn och avgifter
- Attityder och bemötande
- Kommunen som kund och konkurrent
- Kommunens arbetsmarknad
- Brottsförebyggande arbete
- Infrastruktur
Slutord
Om Företagarna
Referenslista