För att funktionen du försöker använda ska fungera korrekt behöver du uppdatera ditt samtycke. Du kan alltid ändra dig genom att klicka på Cookieinställningar i sidfoten.

podcast news play företagaren I media förmån faq

Remissyttrande: En trygg uppväxt utan nikotin, alkohol och lustgas (SOU 2024:23)

Publicerad 30 aug 2024
Förslag på området som kommer med skyldigheter eller administrativa bördor för företagen behöver vara evidensbaserade, proportionerliga och ha avsedd effekt. Därför avstyrker företagarna flera förslag i utredningen.

Läs hela remissyttrandet som pdf.

Företagarna är medvetna om riskerna förknippade med överdriven alkoholkonsumtion och införstådda i behovet av reglering av alkoholförsäljningen, men förslag på området som kommer med skyldigheter eller administrativa bördor för företagen behöver vara evidensbaserade, proportionerliga och ha avsedd effekt. Därför avstyrker företagarna flera förslag i utredningen.

Företagarna avstyrker förslaget om att ersätta kravet på ett varierat utbud av maträtter i samband med alkoholförsäljning med ”flera olika maträtter”. Redan i dag är det stor skillnad i den kommunala tolkningen och förslaget skulle bara leda till ytterligare begreppsförvirring och varierande praxis.

I stället för att som utredningen föreslår, sänka klockslaget från 23 till 22 för när endast enklare maträtter behöver serveras i verksamhet som bedriver alkoholförsäljning, anser Företagarna att kravet på matservering behöver avskaffas helt.

Företagarna avstyrker förslaget om teknikneutrala informationstexter. Alkohollagen ställer redan hårda krav på marknadsföring av alkohol. Som SVL, Sprit- & Vinleverantörsföreningen, påpekar saknar utredningen en definition av vad som utgör en kommersiell annons i digitala kanaler.

Företagarna avstyrker förslaget att införa ett främjandeförbud för handel med alkoholdryck. Det skulle göra det brottsligt för företag att i kommersiellt syfte länka till produkter på Systembolagets webbplats. Detta är ett av de mest anmärkningsvärda, uppenbart oproportionerliga och orimliga förslag Företagarna sett i en statlig utredning på mycket lång tid.

Företagarna avstyrker förslaget på att införa ett krav på serveringstillstånd på svenska fartyg i internationell trafik. Företagarna finner det tveksamt att de påföljande kostnaderna skulle vara motiverade utifrån problemets omfattning.

Företagarna har i sig inget emot en ny lag om lustgas, men vill som alltid påpeka att det krävs proportionalitet och ändamålsenlighet i föreslagna lagparagrafer. Företagarna avstyrker förslaget att införa en mängdbegränsning av försäljning av lustgas till privatpersoner om max två patroner á 9 gram lustgas per köptillfälle. En jämförelse kan göras med Frankrike som i sin förordning fastställt högsta antal patroner till tio. Varför Sverige skulle vara i behov av fem gånger så strikt lagstiftning är inte klarlagt.

Apropå förslaget om att införa ett förbud mot försäljning av lustgas för berusning noterar Företagarna att det kan finnas en rimlighet i ett förbud, men vill påpeka att det kan vara mycket svårt för en enskild näringsidkare att avgöra i vilket syfte enskilda patroner köps.

Företagarna avstyrker förslaget om att införa ett anmälningsförfarande för den som ska bedriva detaljhandel med lustgas. Företagarna ser risker i att förslaget kan komma att innebära betydande administrativa bördor för enskilda företag.

Företagarna är införstådda i behovet av reglering av produkter innehållande tobak och nikotin. Det finns en angelägenhet i att motverka att minderåriga börjar bruka nikotinprodukter. Samtidigt måste även sådan som är tänkt att skydda minderåriga – vara ändamålsenlig, effektiv och proportionell.

Företagarna avstyrker förslaget om att införa nikotinfri skoltid. Det skulle innebära ytterligare pålagor för landets lärare att ”jaga” elever för att de använder snus eller nikotinportioner – även myndiga elever på gymnasiet. Svensk skola och kompetensförsörjning har nog med utmaningar i dag.

Företagarna avstyrker förslaget om att införa ett minsta antal portioner i dosa snus/nikotinportioner. All form av produktreglering behöver vara välmotiverad och bygga på evidens. Utredaren påpekar själv att det inte är vanligt med mindre förpackningar (s. 153). Frågan uppstår då varför detta överhuvudtaget är något som behöver regleras.

Företagarna avstyrker förslaget om att införa en högsta gräns för nikotininnehåll om 12mg/portion och vill uppmärksamma Convenience Stores Swedens, CSS, remissvar. Även om inga tobaksprodukter är hälsosamma så är det en väsentlig och väldokumenterad skillnad mellan snusningens och rökningens hälsoeffekter.

Räkna ut kostnaden för ditt medlemskap

Medlemskapet ger dig rabatter, rådgivning och nätverk.